نفت ایران یا ونزوئلا


ونزوئلا چند ماهی است که در دومین جایگاه اوپک از لحاظ میزان ذخایر جا خوش کرده است جاییکه از ابتدای تاسیس این سازمان تا کنون در اختیار ایران بوده است.تقریبا یکسالی است که اوپک در گزارش های ماهیانه خود به طور رسمی ونزوئلا را دارنده دومین ذخایر نفتی کشورهای عضو خود معرفی می کند و تمام این مدت نیز مسوولان ایرانی بارها تاکید کرده اند که این جایگاه همچنان متعلق به ایران است و ونزوئلا با تقلب برنده این جایگاه شده است .


یکسالی است که مسوولان نفتی و بالاخص نماینده ویژه ایران در اوپک هر بار در گفت وگوهای خود با رسانه های مختلف از تلاش هایی برای رفع این سوء تفاهم خبر می دهد و پس ار گذشت تقریبا یکسال از این مساله این بار نیز محمد علی خطیبی در مواجه با این سوال تاکید می کند بارها در مورد این مساله توضیح دادم و هنوز هم خبر جدیدی نداریم.


وی در تمام مراحل گفت وگوی خود با "خبرانلاین " بر ادامه جلسات کارشناسی برای رسیدن به نتیجه واحد اصرار دارد و تنها نکته ای که دراظهارات این مقام مسوول به عنوان حرکتی تازه دیده می شود مطرح شدن این موضع در جلسه وزیران و برگشت بدون نتیجه ان به جلسات کارشناسی برای بررسی بیشتر و رسیدن به نتیجه واحد است .


اگرچه به اذعان نماینده ویژه ایران در اوپک اظهاراتش تقاوتی با دوماه گذشته ندارد و از آنزمان تا کنون اتفق خاصی نیفتاده اما دلایل این مسوول برای کم رنگ نشان دادن این مساله و کم بودن زمان برای نتیجه گیری در این مورد قابل توجه است که در ادامه مشروح آن را می خوانید :


این خصوص را بیشتر به سمت مسایل علمی و کارشناسی سوق دهد تا مسایل سیاسی و روابطی از این قبیل.


*اصلا چه شد که ایران جایگاه خود را یک شبه به ونزوئلا داد؟


متأسفانه سیستم سنتی فعلی در اوپک بدین گونه است که هر کشوری میزان ذخایر خود را اعلام می‌کند صرفاً به جهت آنکه از سوی یک دولت و به صورت رسمی اعلام می‌شود، پذیرفته می‌شود در حالی که این روش به نظر ما با ایرادات بسیاری مواجه است. ایران معتقد است باید کمیته‌ای جهت بررسی میزان ذخایر اعلام شده از سوی کشورها تشکیل شود و پس از اعلام ذخایر از سوی اعضا این امر مورد بررسی و کارشناسی قرار بگیرد.


براساس میزان ذخایر اعلام شده از سوی ونزوئلا، این کشور در جایگاه دوم اوپک قرار می‌گیرد که ما معتقدیم این کشور با محاسبه میزان ذخایر نفتی غیر مرسوم (نفت خام فوق سنگین) خود این جایگاه را کسب کرده که این امر خلاف محاسبه‌های مرسوم است.


*منظور شما این است که اعلام این آمار خلاف قوانین موجود درخصوص محاسبه میزان ذخایر نفتی کشورهاست؟


در حال حاضر درخصوص محاسبه نفت خام‌های غیرمرسوم به عنوان میزان ذخایر نفتی یک کشور بحث‌های زیادی وجود دارد. اما روندی که تاکنون طی شده عدم اعمال میزان این ذخایر در جمع دخایر نفتی یک کشور بوده است. چرا که بسیاری از کارشناسان معتقدند نفت خام غیر مرسوم یا همان نفت خام فوق سنگین به صورت جامد استخراج می‌شود و نمی‌توان آن را در جمع میزان ذخایر نفت خام مرسوم محاسبه کرد. اما در حال حاضر ونزوئلا با تأکید بر اجرای طرح‌های توسعه‌ای برای پالایش اینگونه نفت خام‌ها بر محاسبه این میزان نفت خام غیرمرسوم خود اصرار می‌ورزد. البته بر هیچ کس پوشیده نیست که ونزوئلا دارنده بیشترین میزان ذخایر نفت خام فوق سنگین در جهان است که رقمی حدود یک هزار میلیارد بشکه را شامل می‌شود که در صورت محاسبه این نوع نفت خام با نفت خام مرسوم و سبک باید جایگاه اول اوپک را به ونزوئلا داد و حتی عربستان نیز در اینصورت قدرت رقابت نخواهد داشت. فعلاً بحث عدم محاسبه این دو نفت با یکدیگر در اوپک باز است و قرار است به صورت جدی به بحث گذاشته شود اما زمان آن هنوز مشخص نیست.


*ایران برای پس گرفتن جایگاه خود تاکنون چه کرده است؟


باید تأکید کنم که از این بابت نگرانی وجود ندارد چرا که قدرت کشورها در سازمان کشورهای صادرکننده نفت بر مبنای تولید محاسبه می‌شود که ایران کماکان در رتبه دوم قرار دارد. میزان ذخایر کشورهای عضو اوپک از اهمیت چندانی به سبت تولید برخوردار نیست و از این بابت جای نگرانی وجود ندارد. مهمتر آنکه هیچ یک از سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی این آمار را هنوز نپذیرفته‌اند و همچنان بر جایگاه دوم ایران از لحاظ دارنده دومین ذخایر نفتی در میان اعضای اوپک تأکید دارند. در واقع آنهایی که باید بدانند ایران جایگاه دوم را دارد و آمار ونزوئلا صحیح نیست می‌دانند و از این آمار یک شبه استفاده نمی‌کنند. اما ما چه کرده‌ایم؛ باید بدانیم که تغییر این آمار در اوپک کار ساده‌ای نیست و باید با برگزاری جلسات و نشست‌های مختلف در سطوح مدیریتی و کارشناسی توافق کشورهای دیگر را جلب کنیم و این امر نیز شامل زمان می‌شود. به طور کل باید گفت با واقعیت‌های فعلی اوپک تلاش ایران غیر واقع‌بینانه خواهد بود و باید با زمان بسترها را ایجاد کرد.


*درست است که می‌گویند ایران به دلیل مسایل سیاسی موجود فعلاً قصد پیگیری و احقاق حق خود در اوپک را ندارد؟


نه اصلاً این امر واقعیت ندارد. ما این مسیر را شروع کردیم و در این مسیر باید حمایت دیگر کشورهای عضو را جلب کنیم و این امر نیز تنها با استدلال‌های کارشناسی و علمی محقق می‌شود و ما نیاز به زمان داریم.


*اما گفته می‌شود خیلی از تصمیم‌ها در اوپک به صورت توافقی میان چند کشور خاص و توافق‌هایی از این دست گرفته می‌شود که عربستان در القای تصمیم‌های خودبه برخی از کشورها بسیار پیشتاز است؟


اینکه برخی از تصمیم‌ها در اوپک به صورت بلوکی و اتحاد چند کشوری گرفته می‌شود را رد نمی‌کنم اما با این حال باید تأکید کنم این بلوک بندی‌ها بیشتر در دهه‌های 70 و 80 میلادی در اوپک پر رنگ بوده در حالی که طی سالیان گذشته تقریباً سیاست‌های اعضا به هم نزدیک ترشده و به ندرت شاهد تضاد در تصمیم‌گیری‌ها هستیم. به گونه‌ای که امروز شاهد هستیم که حتی عربستان که در دهه 70 و 80 میلادی طرفدار سهم بازار بود اما امروز طرفدار قیمت است. اما با این حال در هر سازمان و نهادی در سطح بین‌الملل این بلوک‌بندی‌ها و اتحاد بیشتر برخی کشورها با یکدیگر مشاهده می‌شود و قطعاً اوپک نیز از این قائده مستثنی نیست.


*بحث پایبندی اعضای اوپک به تعهدات خود درخصوص تولید نیز این روزها بسیار داغ است. آیا اتحاد میان برخی از کشورها در اوپک می‌تواند دلیلی بر عدم پایبندی برخی از کشورهای عضو به تعهداتشان باشد؟


آماری که از منابع ثانویه همانند نشریات مختلف بین‌المللی منتشر می‌شود تا آماری که از سوی منابع رسمی چون خود سازمان منتشر می‌شود بسیار متناقض است. اگر بخواهیم براساس آمار ثانویه جلو رویم بسیاری از اعضای اوپک به تعهداتشان پایبند نیستند در صورتی که آمار رسمی اوپک که ماهانه از سوی دولت‌ها به این سازمان ارائه می‌شود حکایت از رعایت این اصول و تعهدات دارد. بسیاری از کشورها به این آمارهای ثانویه اعتراض دارند و این آمار را قابل قبول و استناد نمی‌دانند.


لینک خبر

خبر ـ آذرجزایری

ثروت ملل

 

ثروت ملل / آدام اسمیت/ pdf/ زبان فارسی/7648 KB

لینک دانلود

منبع: کتابخانه قفسه http://www.farsiebook.com

مبادلات تجارى ايران و آمريكا


ارزش مبادلات تجارى ايران و آمريكا در ماه اكتبر ۷/۱ برابر شد.به گزارش ايسنا، آمارهاى منتشره در وب سايت دفتر آمار آمريكا حكايت از آن دارد كه در ماه اكتبر(مهر) سال جارى ميلادى صادرات آمريكا به ايران با ۱۶‎/۱ ميليون دلار افزايش به ۳۵ ميليون و ۵۰۰ هزار دلار صعود كرد كه اين ميزان در ماه پيش از آن ۱۹ ميليون و ۴۰۰ هزار دلار بوده است.


در همين حال واردات آمريكا از ايران در ماه اكتبر معادل ۷ ميليون و ۳۰۰ دلار بوده است كه نسبت به ماه پيش از آن با واردات پنج ميليون و ۲۰۰ هزار دلارى در حدود دو ميليون و ۱۰۰ هزار دلار كاهش نشان مى دهد.از اين آمار چنين بر مى آيد كه تراز تجارى ايران و آمريكا در اين ماه ۲۸ ميليون و ۲۰۰ هزار دلار به نفع آمريكا بوده است كه نسبت به تراز تجارى ۱۴ ميليون و ۲۰۰ هزار دلارى در ماه پيش از آن افزايش دو حدود برابرى نشان مى دهد.در همين حال اعلام شده است كه در ۱۰ ماهه سال جارى ميلادى آمريكا ۲۲۹ ميليون و ۱۰۰ هزار دلار به ايران صادرات و ۵۴ ميليون و ۶۰۰ هزار دلار از ايران واردات داشته است كه تراز تجارى ۱۷۴ ميليون و ۵۰۰ هزار دلارى به نفع آمريكا بر جاى مى گذارد.


لینک خبر

A Theory of Incentives in Procurement and Regulation

 

A Theory of Incentives in Procurement and Regulation
By Jean-Jacques Laffont, Jean Tirole



 

  • Publisher:   The MIT Press
  • Number Of Pages:   731
  • Publication Date:   1993-03-10
  • ISBN-10 / ASIN:   0262121743
  • ISBN-13 / EAN:   9780262121743

لینک دانلود

Mathematical Formulas for Economists

Mathematical Formulas for Economists
Publisher: Springer | ISBN: 3642040780 | edition 2009

Getting Started in Technical Analysis

Getting Started in Technical Analysis
Wiley | 1999 | 8 MB

Understanding Economic Growth

Understanding Economic Growth, by The OECD
Palgrave Macmillan | 2004 | 6.5 Mb

خط فقر


رئيس مركز آمار ايران در تازه‌ترين اظهارات خود اعلام كرده است كه 70 درصد خانوارهاي ايراني كمتر از ماهانه 450 هزار تومان درآمد دارند. اين در حاليست كه حسين راغفر، تدوين‌گر نقشه فقر كشور، خط فقر مطلق تهران در سال 88 را درآمد 850 هزار تومان در ماه پيش‌بيني كرده است كه نشان مي‌دهد با اتكا به همين 2 آمار ارائه شده از سوي مدد و راغفر، مي‌توان نتيجه گرفت كه بيش از 70 درصد جمعيت ايران زير خط فقر قرار دارند.


البته سال 87 وزارت رفاه در واكنش به اظهارات راغفر، اعلام اين ارقام را سياه‌نمايي خوانده بود. در آن روزها، راغفر خط فقر مطلق (شديد) سال 86 كشوري را بر حسب توزيع درآمد و مصرف خانوار، 400 هزار تومان اعلام كرده بود و گفته بود: خط فقر شديد استان تهران، براي يك خانوار 5 نفره در سال 86، 650 هزار تومان بوده است. اين رقم براي سال 87 برابر 800 هزار تومان اعلام شده است.


بانك مركزي رقم 780 هزار تومان را براي خط فقر شهرهاي بزرگ كشور در سال 87 اعلام كرد كه با اين حساب نشان داد رقم خط فقر براي شهر بزرگ تهران كه قيمت‌ها بالاتر از ساير شهرهاي كشور است، قطعاً رقم بالاتري بوده است، كه اين موضوع تاييدي تلويحي بر اظهارات راغفر بود. 


رئيس مركز آمار ايران اعلام كرده است كه 70 درصد خانوارهاي ايراني كمتر از ماهانه 450 هزار تومان درآمد دارند و دولت در نظر دارد كه يارانه‌هاي نقدي ناشي از حذف يارانه‌هاي غيرمستقيم را به اين خانوارها بپردازد. اينجاست كه نقش وزارت رفاه كمي پررنگ‌تر مي‌شود. مطابق آمار دكتر راغفر و گزارش بانك مركزي، خط فقر در شهرهاي بزرگ در سال 87، 780 هزار تومان بوده است كه با احتساب تورم بالاي 25 درصدي سال 87، مي‌توان نتيجه‌گيري كرد كه اين خط در سال جاري به بالاتر از 850 هزار تومان خواهد رسيد. مقايسه اين آمار و اظهارات مدد، رئيس مركز آمار ايران نشان مي‌دهد كه قرار است خانوارهاي موجود شهرهاي بزرگ كشور كه بين 450 تا 850 هزار تومان درآمد دارند، كماكان فقير باشند اما يارانه‌اي نگيرند.

همچنين مطابق اين آمار، خط فقر شديد در سال 86، براي كل كشور 400 هزار تومان اعلام شد. اگر رشد سالانه 18 درصدي خط فقر شديد كشور را كه در آمار مراجع رسمي پذيرفته شده است، به اين مبلغ بيافزاييم، مشاهده مي‌شود كه خط فقر شديد كشوري در سال جاري به رقم 557 هزار تومان خواهد رسيد. اين موضوع هم بيانگر اين است كه در كشور و به جز شهرهاي بزرگ، قرار است خانوارهايي كه بين 450 تا 557 هزار تومان درآمد دارند، همچنان زير خط فقر شديد به سر برند اما يارانه‌اي نگيرند. 


كارشناسان دولتي تورم ناشي از اجراي هدفمند كردن يارانه‌ها را 30 درصد برآورد كرده‌اند و عده‌اي از منتقدان همچون عليرضا محجوب، دبيركل خانه كارگر از تورم‌هاي سه رقمي ناشي از هدفمند كردن يارانه‌ها خبر داده‌اند. با اين حساب، خط فقر در سال 89 كه احتمالا نخستين سال اجراي هدفمند كردن يارانه‌ها است، بسيار بيشتر از 18 درصدي كنوني رشد خواهد كرد و اگر تا امروز بيش از 70 درصد جمعيت كشور ما زير خط فقر به سر مي‌بردند، سال آينده درصد قابل توجه‌تري به اين جرگه خواهند پيوست كه ابعاد فاجعه‌آميزتري به خود خواهد گرفت.


لینک خبر